اندیشـکده موعـود تحلیل و بررسی سینمای غرب
|
کمپانی «مترو گلدن مایر» با شعار «هنر برای هنر» تأسیس شد ولی ضمن همکاری با هیتلر در کارخانه اسلحه سازی سرمایهگذاری کرد و پس از شکستهای مالی مداوم اکنون علاوه بر فیلمسازی از ساختمان آن برای هتل و کازینو استفاده میشود.
ادامه مطلب [ چهار شنبه 26 تير 1392
] [ 14:2 ] [ امیر حسین دستان ]
[ فرهنگ عامه تولیدی توسط دستگاه فرهنگی آمریکا به عنوان یک فرهنگِ آنتاگونیستپرور، همواره ضد قهرمانهای عدیدهای را به جامعه بشریت معرفی کرده است؛ خون آشام، دراکولا، مومیایی و گرگینه فقط نمونههایی از این ضد قهرمانها هستند که مخصوصا با ظهور هالیوود بر شهرتشان روز به روز افزوده شد. این روند خلق ضد قهرمانها تا آنجا پیش رفت که در سال 1968 فیلم «Night of The Living Dead» یا «شبی که زندگی مرد» توسط جرج رومرو (George A. Romero) ساخته شد و در پی آن ضد قهرمان جدیدی با عنوان «زامبی» رسما وارد ادبیات عامیانه مردم دنیا شد گرچه موجودی به نام زامبی پیش از این هم در فرهنگ عامه امریکا وجود داشت، ولی روایتهای جرج رومرو انسجام تازهای به آن بخشید و بهخاطر همین بود که بسیاری، فیلمهای او را آغازگر ژانر زامبی عنوان کردهاند. زامبیها، مردههای متحرکِ ترسناک و بیمغز و بیروحی هستند که معمولا آرام حرکت میکنند و علاقه زیادی به خوردن گوشت و مغز انسان دارند و از طریق گاز گرفتن و وارد کردن بزاق خود به بدن قربانیانشان آنها را همانند خود به یک مرده متحرک تبدیل میکنند.
ادامه مطلب [ شنبه 15 تير 1392
] [ 16:25 ] [ امیر حسین دستان ]
[ فيلمهاي هاليوودي عموماً جنبه سرگرمي دارند اما طرح داستان و محتواي آن اغلب دستوركار ويژهاي را در درون خود پنهان دارد. "فيلمهاي با موضوع فجايع انساني"، يعني فيلمهايي با موضوع پايان دنيا كه از طريق بروز بحران و فجايع عظيم انساني سرنوشت جامعه بشري را رقم ميزنند، به طور اخص جالب توجه هستند زيرا همگي آنها از يك قاعده كلي تبعيت نموده و نهادهاي خاصي را مورد ستايش قرار ميدهند. در اين مقاله، نگاه اجمالي به فيلم "بیماری واگیردار" خواهيم داشت و اينكه چنين فيلمي به تماشاگران خود چگونه ميآموزد در طول بحران به چه كسي بايد و نبايد اعتماد كنند. ادامه مطلب [ شنبه 15 تير 1392
] [ 14:2 ] [ امیر حسین دستان ]
[ فيلم موفق و پرفروش "بازيهاي گرسنگي" در زمان آينده يك ناکجاآباد اتفاق ميافتد كه در آنجا مردمي فقير و بدبخت تحت ظلم و استبداد يك حاكم ثروتمند مجهز به تكنولوژي پيشرفته زندگي ميكنند. آيا اين فيلم جامعهاي را به تصوير ميكشد كه حاكم آن تلاش دارد تا يك نظم نوين جهاني را برپا دارد؟ در اين مقاله به ويژگيهاي مدلي از جهان اشاره خواهيم نمود كه در فيلم "بازيهاي گرسنگي" به تصوير در آمده است و اينكه آنها چگونه با پروژههاي نظم نوين جهاني ارتباط پيدا ميكنند. ادامه مطلب [ شنبه 8 تير 1392
] [ 12:52 ] [ امیر حسین دستان ]
[ بعد از حوادث يازده سپتامبر و در حال و هواي «جنگ عليه تروريسم»، فيلمهاي سياسي ـ پليسي هاليوود از يك ويژگي جديد رايج فرهنگي برخوردار شدهاند. اين مقاله با اتكا به ادبيات موجود در حوزه مطالعات پسااستعماري و پرداختن به بازنماييهاي موجود در فرهنگ عامه، فيلم سينمايي قلمرو پادشاهي (2007) را تحليل ميكند؛ فيلمي سياسي ـ پليسي با داستاني الهام گرفته از بمبگذاريهاي تروريستي در عربستان سعودي. اين مقاله با نقد و بررسي كنشهاي روايي فيلم، به گفتمانهاي نژادي و جنسيتي موجود در آن توجهي ويژه دارد. اين مقاله، روشهاي پيچيده بازنمايي مسلمانان به عنوان افرادي خطرناك، عقبمانده و غيرمتمدن را در فرهنگ عامه آمريكا آشكار ميسازد. در اين تحليل، آشكار ميشود كه بازنماييهاي صورت گرفته از مسلمانان در سينماي هاليوود، نه تنها بنيادگرايانه است، بلكه همزمان درصدد برخورد با اين شخصيتها نيز بر ميآيد؛ رويكردي كه خاستگاه آن، شعار «جنگ عليه تروريسم» است و عميقاً با پروژه موردنظر امپراطوري غرب ارتباط دارد. ساختارشكني شخصيتهاي مسلمان در سينماي هاليوود، تثبيتِ تصاويرِ جنيستمحور و نژادپرستانه از «ديگران» (به ويژه مسلمانان) را نشان ميدهد؛ ديگراني كه هم «روي پرده سينما» ظاهر ميشوند و هم در «دنياي واقعي» با پروژههاي استعماري خشونتآميز رابطه دارند. ادامه مطلب [ یک شنبه 2 تير 1392
] [ 15:1 ] [ امیر حسین دستان ]
[ نگاهی به فیلم دیکتاتور از همان زمان که غرب صلیبی / صهیونی از طریق غارت منابع مالی و انسانی شرق ، صاحب گنجینه های مادی و معنوی گردید ، گروهی از آنها که خود را مالک تمام ثروت های عالم برمی شمردند و برای آینده بشریت نقشه های شومی در سر داشتند ، هم مسلکان خویش را انسان های درجه اول و برتر دانسته و سایر آدم ها را درجه دو و زیر دست به حساب آوردند. اساسا از همین نگاه بود که استعمار پدید آمد و فجایعی به دنبال آن در تاریخ رخ داد که تا امروز همچنان ، آتش استبداد و استثمار را در عالم زنده نگاه داشته است. از همان زمان که ملکه انگلیس می خواست آفتاب در مستعمراتش غروب نکند و پرتقالی ها و فرانسوی ها تحت عنوان یافتن سرزمین های جدید ، قاره های دیگر را به خاک و خون کشاندند که هنوز داغش در ذهن بومیان 5 قاره دنیا باقی مانده از استرالیا و نیوزیلند گرفته تا چین و هندوستان تا آنگولا و آفریقای جنوبی و تا کبک کانادا . ادامه مطلب [ شنبه 1 تير 1392
] [ 12:21 ] [ امیر حسین دستان ]
[ |
|
[ طراحی : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |