اندیشـکده موعـود
تحلیل و بررسی سینمای غرب
قالب وبلاگ

плакат фильма постер Бруклин

بروکلین

Brooklyn

 

در فیلم "بروکلین"، شبه قهرمان منزوی، دختری مهاجر است که علیرغم همه مخالفت ها و سرزنش ها و تنهایی ها، زندگی در سرزمین به اصطلاح فرصت ها یعنی آمریکا را به وطنش ترجیح داده و از همین روی یک فیلم ساده نه چندان خوش ساخت را به فهرست نامزدهای اسکار سال 2016 وارد می کند.

 "بروکلین" مانند فیلم "دره من چه سرسبز بود" جان فورد، ایرلند را مکانی عقب افتاده و ناامن و بدون آینده تصویر می کند که در آن خانواده ها در حال فروپاشی است و آرزوها و امیدها پرپر شده و از بین می رود و در مقابل، آمریکا جایی است که علیرغم دلتنگی های دوری از وطن و خانواده می توان شغل و عشق و تحصیل را بدست آورد و حتی خانواده های جدید و محکم و پایدار از آدم های مهاجری بوجود می آورد که از سرزمین درحال اضمحلال خود گریخته  و در آنجا عشق و وفاداری را یکجا  بدست می آورند و البته همه اینها را جان کراولی (نویسنده و کارگردان) با قصه ای تقریبا کلیشه ای و تصاویری شعاری نشان می دهد!

ایلیش در وطنش یعنی ایرلند هیچ آینده ای برای خود متصور نیست ولی در آمریکا همه چیز بدست می آورد حتی محبت و مهربانی و ...و دروازه ای از نور که هنگام ورود به آمریکا به رویش گشوده می شود، از گل درشت ترین تصاویر مجموعه این شعر و شعار به نظر می رسد! یا چهره مهربان کشیش مهاجر در کلیسای بروکلین در مقابل صورت سنگی و خشک مادرش در ایرلند، بخشی دیگر از این شعر و شعارهاست!!


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 4 فروردين 1395 ] [ 12:40 ] [ امیر حسین دستان ] [ ]

اتاق

Room

плакат фильма постер Комната*  

فیلم دیگر، "اتاق" ساخته لنی آبراهامسون، اثر ظاهرا مستقلی به نظر می آید که در سال جاری مورد اقبال لیست های جوایز و برگزیدگان پیرامون اسکار قرار گرفت. اگرچه یونیورسال پیکچرز به عنوان یکی از کمپانی های اصلی هالیوود، در پخش آن حضور فعال داشته است.

ماجرای دختری به نام جوی است که در 17 سالگی ربوده شده و در اتاقی کوچک درون یک باغ ، زندانی می شود. پس از دو سال در همان اتاق بچه دار شده و تا 5 سالگی فرزندش در همان اتاق زندگی می کند. تنها روزنه ارتباط مادر و فرزند با دنیای بیرون، یک پنجره در سقف بوده و یک تلویزیون و فردی که برایشان غذا می آورد. سرانجام جوی با هوشمندی و آموزش فرزندش (جک)، می تواند از آن اتاق خلاص شود و حالا مشکل اصلی اش، سازگاری با محیط بیرون است که قریب 7 سال از آن دور مانده است. محیطی که در آن مادر و پدرش جدا از هم، هر یک زندگی مستقلی پیدا کرده اند.

ماجرای فیلم "اتاق" در واقع نه حکایت دختر اسیر شده بلکه ماجرای پسر بچه ای است به نام جک که در دنیایی بسته متولد و همه جهانش در همان دنیای کوچک خلاصه می گردد. پای نهادن وی به دنیای اصل، در واقع به نوعی گذار از جهانی بسته به جامعه ای باز است که مظهر آن (چنانچه خودش نیز در مونولوگ اواخر فیلم تاکید می نماید) ایالات متحده آمریکاست و آن محیط بسته، چنانکه در یکی دو دیالوگ پلیس شنیده می شود ناشی از یک تفکر بسته مذهبی یا وابسته به کلیسا و یا فرقه ای بوده است که توسط همان پلیس ایزوله و نابود می گردد.


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 4 فروردين 1395 ] [ 12:25 ] [ امیر حسین دستان ] [ ]

http://cdn.collider.com/wp-content/uploads/2016/01/oscars-2016-poster-410x600.jpg

در حالی که یک هفته بیشتر به برگزاری هشتاد و هشتمین مراسم اهدای جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا (معروف به اسکار) باقی نمانده است، بی مناسبت نیست مانند هر سال نگاهی اجمالی داشته باشیم به برخی فیلم های مطرح و نامزد دریافت جایزه در این مراسم. این مطلب در 3 قسمت پیاپی تقدیم می شود:

فیلم های "the Big Short" (آدام مک کی) ، "پل جاسوسان" (استیون اسپیلبرگ)، "کارول" (تاد هینز) ، "مکس دیوانه:جاده خشم"(جرج میلر)، "از گور برخاسته"(آلخاندرو گونزالس ایناریتو)،"اتاق"(لنی آبراهامسون)، "Spotlight" (تام مک کارتی) و "مریخی" (ریدلی اسکات)، 8 فیلمی هستند که تقریبا می توان گفت 90 درصد لیست های بهترین فیلم های سال 2015  را تشکیل دادند؛ لیست ها و فهرست های نشریات گوناگون و مراسم مختلف اهدای جوایز سینمایی از گلدن گلوب و بافتا گرفته تا اسکار و جوایز فیلم اروپا تا برگزیدگان انجمن ها و اتحادیه های مختلف حرفه های سینمایی همچون اتحادیه تهیه کنندگان، اتحادیه کارگردانان، انجمن بازیگران، کانون تدوین گران و اتحادیه فیلمبرداران و انجمن نویسندگان فیلمنامه و همچنین حلقه ها و انجمن های متعدد نقد فیلم و منتقدان شهرهای مختلف از بوستون و شیکاگو و واشینگتن گرفته تا لس آنجلس و سانفرانسیسکو و حتی لندن و ...

نکته جالب اینکه 6 فیلم از هشت فیلم فوق("پل جاسوسان"، "کارول"، "مکس دیوانه:جاده خشم"، "از گوربرخاسته"، "اتاق"، "مریخی"، "The Big Short" و" “Spotlight) ، تقریبا 5 نامزد اغلب رشته ها را هم در اختیار خود گرفتند؛ یعنی هم نامزد دریافت جوایز بهترین فیلم و کارگردانی و فیلمنامه بودند، هم برای بهترین بازیگری مرد و زن کاندیدا شدند، هم لیست نامزدهای رشته های فنی مانند فیلمبرداری و تدوین و صدا و جلوه های ویژه را اشغال کردند و هم برای مدیریت هنری و طراحی لباس و آرایش مو در انتظار دریافت جایزه ماندند!!


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 4 فروردين 1395 ] [ 12:12 ] [ امیر حسین دستان ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به این وبلاگ خوش آمدید.
نويسندگان
آرشيو مطالب
آبان 1394
مرداد 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 اسفند 1393 آذر 1393 مهر 1393 شهريور 1393 بهمن 1392 شهريور 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 آبان 1391 مهر 1391 شهريور 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391 فروردين 1391 اسفند 1390 بهمن 1390 دی 1390 تير 1390 خرداد 1390 آذر 1389
امکانات وب

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 536
بازدید کل : 62219
تعداد مطالب : 116
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

<

لوگوی وبلاگ

اندیشکده موعود

social code
ایران رمان